tisdag 10 januari 2017

Sparmål och portföljen

Sparmål

Jag sparar för ekonomisk trygghet på lång sikt. Just nu trivs jag väldigt bra med mitt jobb och har inte som mål att gå i pension tidigt. Men jag har också en del projekt och hobbies som jag i framtiden möjligen skulle vilja ägna mer tid åt. Därför är möjligheten att i perioder gå ned i arbetstid och göra något som inte ger så mycket inkomst något som jag funderat på, om möjligheten skulle ges. Sen ser jag det som ett klart plus som förbättrar livskvaliteten om man inte behöver oroa sig så mycket för privatekonomin, genom att man har marginaler och en rejäl slant sparad.

Portföljen 

För mig är det viktigt att ha en rejäl buffert innan jag kan investera i aktier och fonder. Annars hade jag inte känt mig trygg att investera på börsen. Jag har kortsiktigt sparande på konton med insättningsgaranti och en buffert på ca. 2/3 av en årslön. 

Indexfonder (70% av portföljen)

Avanza Zero, ca 15 %
Länsförsäkringar Global Indexnära,  ca. 85 %

Allt nysparande går in i ovanstående fonder, med samma viktning.

Jag har inga räntefonder. Anledningen är dels att min sparhorisont är lång >20 år (troligen i storleksordningen 40 år), vilket gör att räntor med största sannolikhet skulle sänka avkastningen. 
Att bestämma hur man ska allokera i portföljen är inte helt lätt. Min ansats som jag gjort baseras på min uppfattning av vilken risk jag är beredd att ta, både med avseende på avkastning (jag vill replikera börsens avkastning i den mån det går) och med avseende på volatilitet och svarta svanar (t.ex. bobubbla i Sverige). Jag har valt 15 % i Avanza Zero. Självklart är många av innehaven i fonden exportbolag med ganska lite affärer i Sverige, men bankerna är ett undantag. Det är absolut inte så att jag inte tror på Avanza Zero på lång sikt, utan det är den möjliga samvarierade risken mellan (bank)kris i Sverige och svårigheter i privatekonomin som jag vill hålla nere. Därför har jag tonvikten mot bred internationell exponering.
Nedan följer de tio största innehaven i portföljen som beskrivs ovan.

Nordea: 1.7 %
H&M 1.7 %
Apple 1.5 %
Microsoft 1.1 %
Handelsbanken 1.0 %
Swedbank 1.0 %
Atlas Copco 1.0 %
Exxon Mobil 0.9 %
SEB 0.9 %
Assa Abloy 0.8 %
Johnson & Johnson 0.8 %

Se mer information om portföljen här genom Morningstars portföljgenerator. 
Jag tror inte att det är så så viktigt att följa alla detaljer i det som presenteras i Morningstars information i länken, men det kan vara en hjälp att bestämma en allokering som man tycker är rimlig. 
Men att kolla fördelningen av de största innehaven en gång per år är nog klokt ändå. Om ett innehav blir extremt dominerande (tänk Ericsson under IT-bubblan), så kan det vara en risk för portföljen. Fast då måste man också ha en plan för hur man agerar när ett innehav plötsligt dominerar totalt i vikten i index (återkommer med tankar om detta).

Aktier (30% av portföljen)

Som jag nämnde i tidigare inlägg är detta inget som jag tänker göra nya inköp till, utan jag lämnar det som det är och låter aktiernas vikt i portföljen minska allteftersom nysparandet går till indexfonder. 
Obs! Detta är absolut inga köprekommendationer av nedanstående aktier!

Lundbergföretagen
Atlas Copco
Castellum
Bahnhof
Fenix Outdoor
Kopparbergs Bryggerier
AQ Group 
Markel 
Brookfield Asset Management
Medtronic
Traction 
Hafslund

Slutord

Jag tror framförallt att det är viktigt att man håller fast vid sin allokering när man väl bestämt sig och rebalanserar viktningen mellan fonderna då och då, förslagsvis årligen. Att ändra viktningen hit och dit baserad på förutsägelser av aktiemarknaden tror jag är en farlig väg att gå. Man kan då riskera att köpa dyrt och sälja billigt om man t.ex. dras med i en hausse av en viss del av aktiemarknaden.
När det gäller min allokering så har jag haft några andra alternativ som jag bollat med. Till exempel ETF:er istället för indexfonder. ETF:ernas förvaltningsavgift är lägre, men kostnader för spread, valutaväxling och courtage tillkommer. Därför kan kostnaderna bli högre för ETF:erna jämfört med indexfonderna om man rebalanserar då och då (återkommer med räkneexempel i framtida inlägg).
Jag har ingen exponering mot småbolag i indexfonderna. Är dock osäker på om jag kommer att ta in någon sådan exponering. Jag trivs med enkelheten med två fonder.


Hur ser ni på allokering i en indexportfölj?







5 kommentarer:

  1. Jag tror enkelhet, en klar allokering och regler för när man balanserar om (1-2 gånger årligen) är bra grundstenar.

    Jag själv har min ålder / 2 i ränte fonder och resten fördelat på fyra indexfonder. Som du kan se här är en av dessa en ETF, vilket förstör en del av enkelheten, eftersom man åtminstone på Avanza inte kan spara automatiskt i denna.

    Tack för att du startat upp din intressanta blogg. Jag ska länka till denna från mitt egna lilla hörn av bloggosfären.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det låter som en bra plan. Personligen hade jag skippat ETFen och SPP Global eftersom dessa är väldigt lika Avanza Zero och Länsförsäkringar Global, fast med högre avgifter. Men det är mer tycke och smak, det finns ju en viss poäng att exponera sig lite bredare när det gäller svenska aktiemarknaden (som ETFen gör)

      Radera
    2. Hur ser du på "Xact OMXSB Utd" vs Avanza Zero, med tanke på att ETF:en har ett större antal bolag (80-100) och blir mer väldiversifierad än Avanza Zero:s 30 bolag? Väger kostnaden tyngre?

      Radera
    3. Jag tror att skillnaden kommer att vara mycket liten på sikt mellan de båda, men väljer Avanza Zero pga den lägre avgiften. Nordnet Superfonden Sverige kan kanske vara ett alternativ eftersom den följer ett bredare index och har 0 % i avgift, om nu är kund hos Nordnet.

      Radera
  2. Hej.
    Jätte fin bred billig global portfölj. Själv kör jag.
    Swedbank Access Global 70%
    Spiltan investement 15%
    LF Tillväxt index 15%
    Långsiktigt och månadspåladning. Sköter sig själv. Har allt i fondportföljen. Lycka till.
    Mvh.jack

    SvaraRadera