lördag 1 juli 2017

Smart beta - en klok affär?

En stark trend de senaste åren är fonder som kallas Smart beta. Detta är fonder som utnyttjar en investeringsstrategi som historiskt har preseterat bra, t.ex. värde eller småbolag. Detta finns även på den svenska marknaden med t.ex. Spiltan investmentbolagfond, eller fonder som inriktar sig på utdelningar. Aktieinvest har en sparprodukt som inriktar sig på bolag med jämställda ledningar.

Smart betas populäritet har bland annat lett till att det idag finns fler index än aktier! Fonderna skapar alltså egna index som fonderna kan jämföra sig med när man hittar på en ny smart beta strategi. 

Burton Malkiel har tidigare kritiserat smart beta, läs här. Nyligen har Malkiel dock, genom Wealthfront, börjat propagera för Smart beta. Wealthfront har lanserat något som dem tycker är en ännu smartare beta ("Advanced Indexing"), med låga avgifter. En lite överraskande vändning tycker jag, jag tycker hans argument i den första kommentaren är solida. Men visst, Wealthfront vill ju tjäna pengar och vill väl hoppa på trenden med Smart beta, men jag tycker att det nästan låter lite som mitt aprilskämt.

Självklart är indexet viktat efter börsvärde ingen naturlag utan det har helt enkelt kommit att bli referenspunkten för de flesta aktieinvesterare. Kanske på grund av att tonvikten blir stora och oftast väldigt likvida bolag, vilket gör det lätt att replikera och följa. Smart beta går i allmänhet ett steg längre i sin gallring och väljer ut t.ex. lågt värderade bolag på large cap, vilket i sig gör det till en mer aktiv strategi med fler parametrar. 

När smart beta blir mer och mer populärt så borde den möjliga fördelen mot marknaden att avta, eftersom de flesta investerar utifrån de historiskt välkända faktorerna som gett överavkastning. Alla springer på samma boll och riskerar att sätta krokben för varandra. Kanske är det andra faktorer som man i framtiden kommer att identifiera som de som hade skapat en bra avkastning? Alla som har anpassat data med en funktion vet att om man har tillräckligt många parametrar i funktionen så kan man alltid göra en bra anpassning. Men detta gäller bara för den specifika dataserien. Om man går utanför denna kan funktionen ta vägen lite varstans. 


För att summera så är jag inte intresserad av att investera utifrån Smart beta men jag följer med visst intresse hur det utvecklar sig.

4 kommentarer:

  1. Jag sitter i samma båt; är inte riktigt intresserad av att investera i smart beta, men följer utvecklingen.

    Jag tänker lite såhär: Om "alla" sätter pengar i smart beta, då kommer dom strategierna/aktierna få mer vikt i ett market cap index, så då får jag det "gratis" genom ett vanligt index.

    Kanske inte helt så i verkligheten, men möjligt att det är nära sanningen.

    SvaraRadera
  2. En högst personlig reflektion är att jag tror inte smart beta är sämre än vanliga indexfonder. Senaste I raden av svenska smart beta är väl Xact-högutdelande och pitchen där är väl att man valt stabile nordiska utdelare. Den är ju relativt lätt att kopiera själv men det torde bli billigare att investera i fonden.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera